Panda s en Hotpot

28 april 2017 - Chengdu, China

Om 7.45 uur worden we opgehaald voor HET bezoek aan de pandas. Anne heeft hier ontzettend naar uitgekeken. Haar lievelingsdier de reuzepanda! Het is maar 15 min rijden en t park opent om 8.00 uur. Er is ons  vertelt dat we er vroeg moeten zijn omdat de babypandas vroeg te eten krijgen en daarna de hele dag zowat slapen. Oke....Je moet er wat voor over hebben.
We zijn absoluut niet de eerste en zeker niet de enige. Onderweg naar de ingang staan weer vele verkoopkraampjes met allerlei pandaspul.
Open karretjes brengen bezoekers alle kanten op. Wij gaan lopend. Het is n behoorlijke klim naar t eind vt park want daar zijn de kleintjes te zien. Het is gelukkig droog vandaag en niet te warm.
Het is n mooi verzord park met overal hoge bamboestruiken en prachtig bloeiende planten en bloemen.
We hebben eigenlijk alleen oog voor maar 1 ding,  ja hoor wat zijn ze lieffff!! Zo pluizig en zacht met n enorm hoog knuffelgehalte. We willen ze t liefst meenemen!!
En actief! Voor even dan;) Ze klimmen in hoge bomen en blijven daar hangen, op zo n manier die absoluut niet comfortabel kan zijn. We zien ze dan ook telkens wat verschuiven en draaien. Dan weer met hun kop naar beneden dan weer andersom. En op zulke dunne takjes bovenin de boom dat je verwacht dat ze ieder moment gaan vallen...och wat zijn ze toch schattig om te zien. We kunnen er uren naar kijken en maken vele fotos en filmpjes. Naast de buitenverblijven hangen de namen, leeftijd en andere info over de Pandas. Ze heben namen zoals Si Nian, Jin Yung of Jing Ao. Sommigen zijn n paar maanden oud, sommige alweer 2 jaar.
De oudere pandas van ong. 10 jaar zitten heerlijk tevreden op de grond hun bamboo te kauwen.

Verder zijn er nog pauwen, zwarte zwanen en rode pandas, deze zijn veeel kleiner en beweeglijker en eigenlijk bruin ;)

We verlaten t park en willen ons laten afzetten bij n plein maar onderweg ziet Anne de Mac...ooo lekker. Ach ja waarom niet. Even n beetje 'hollands' is ook prima. Maar als je zou willen kun je hier ook n bakje rijst bestellen.
We dwalen langs de straten en straatjes, overal is zoveel te zien, het blijft n bijzonder land! De bedrijvigheid van iedereen, alle ondernemers, groot of klein, overal wordt hard gewerkt, allemaal hebben ze hun eigen taak, hoe klein of eenvoudig, niemand luierd. Ook in t verkeer verbaas je je soms hoe gesmeerd t loopt, stoplichten worden soms genegeerd maar auto, scooters fietsers, voetgangers, het gaat allemaal gewoon langs elkaar zonder ongelukken! Iedereen past zich gemakkelijk aan.
Zelfs voor ons is t niet meer moeilijk om er doorheen te bewegen.

We kopen onderweg nog gebakjes, het is tenslotte koningsdag en gaan dan op ons balkonnetje wat uitrusten. Pff ff de beentjes omhoog, we wandelen wat af hier.

Vanavond hebben we chinese hotpot gegeten. Er is n enorm gat in de tafel met daarin n keramische plaat waar n prachtige  koperen pan in komt met handvaten in de vorm van drakenkoppen.  Vervolgens kun je kiezen tussen spicy and very spicey ;) dat dan in die pan komt met mini paddestoeljes en groentes.
En dan kies je je vlees vis en groentes. Mmmm zooo lekker. Wij  kozen voor spicey en 'normal' . Daarna maak je je eigen marinade in n bakje met oa knoflook koriander en lenteui waar je t vlees even in kan dippen voordat je het in de hete boullion laat zakken. De temperatuur vd tafel kun je net als bij n kookplaat zelf instellen. Het is n beetje zoals de  fonduepan maar dan veel groter en pittiger èn met stokjes natuurlijk.  De hotpot is erg beroemd in China en wordt van oudsher gebruikt vanwege de hitte in de zomer ( 35-40 graden). Door de pittige gerechten bij n gloeiendhete pan te eten ga je overmatig zweten waardoor je lichaam zich beter gaat voelen. Nou wij hebben t vanavond ook errug heet!
Zo koffers weer ingepakt en de wekker staat op 04.00 u Morgen naar Guilin/Yangshuo!

1. Merlyn:
    28 april 2017
    Mooi geschreven ik hield het ook niet droog.
    Voor jullie moet het ook heel erg moeilijk zijn.
    Wel super dat jullie dit doen.
  2. (O)Pa:
    28 april 2017
    Ben benieuwd naar de "panda" filmpjes... En een "chineese" Mac heeft ook z'n charmes....
  3. Anna:
    28 april 2017
    Ola bosjes in china, ik kreeg via merlijn jullie link doorgestuurd, leuk dat ik nu vanuit m n stoel met jullie mee kan reizen!! En nu op naar Yangshou voor ons liggen daar ook nog vele mooie herinneringen!!
    Geniet van jullie tocht en ervaringen en ontmoetingen Anna