Grotten

3 mei 2017 - Yangshuo, China

Onze laatste hele dag is aangebroken. Snifff!! Morgenmiddag worden we alweer opgehaald voor de vlucht naar Beijing. Wat zijn de 3 weken voorbij gevlògen!!
Na n zwemochtendje zijn we op ons dooie akkertje naar de grotten gefietst, het is vandaag 30 graden, hopenlijk is t daar iets koeler. We waren er al n paar x voorbij gereden, het is zowat om de hoek. Waar t vd week zo superdruk was lijkt t nu uitgestorven. Gelukkig maar. Wel duurt t daardoor wat langer voordat er n groepje ' buitenlanders' zijn die met de engelssprekende gids mee kunnen. No problem we hebben de tijd. Als we willen kunnen we nog in t modderbad, hot  or coldspring, maar wij slaan over. We hebben t al n x in Turkije gedaan, buiten in de zon, dat was hilarisch.
We starten na n behoorlijke klim omhoog en waar t in de meeste grotten ijskoud is, is t hier n constante temperatuur v 20 gr. Prima vol te houden. Er is n mooi pad gemaakt v kleine kiezeltjes op hun kant in cement gedrukt. Verder hebben ze verschillende kleuren schijnwerpers gebruikt om eea uit te lichten, je moet er van houden, het is weer ns wat anders. Anne is nog nooit in n grot geweest en vindt t ontzettend 'cool' met alle kleurtjes maar ook n beetje spannend vanwege de smalle gangetjes en de glibberige paadjes. Ze mag op n troon gaan zitten die in de loop der jaren is ontstaan,  voor n foto v ¥ 20 = € 3,-. ♡♡Lachen!!
De gids gaat als n speer ondertussen wijzend naar stalagtieten en stalagnieten in vormen van n olifant of n aapje dat omhoog klimt. Anne vindt t allemaal even prachtig, zéker als we opeens op allerlei koopwaar stuiten. Lachwekkend, echt typisch Chinees; sieraden, wijn en sterke drank. Er is trouwens ook gewoon mobiele verbinding! We wandelen nog wat verder en hier kun je midden in de grot je voeten in bakken met visjes laten behandelen. Nou ja zeg!
Wat verderop komen we bij modderbaden, íjskoud. Nee danku we hoeven er nog steeds niet in. Ieks. De Australiers gaan t proberen, onee toch maar niet. Gelukkig - voor hun- komen we snel bij de warmwaterbronnen met jawel modder :D We nemen nog wat fotos met hun camera en vervolgen onze route naar de uitgang. Daar wacht nog de foto v Anne op haar troon, mooi geplasticifeerd :)

1. (O)Pa:
    4 mei 2017
    Jonge, jonge wat een avontuur weer...
    Wel lekker even "afkoelen"... bij die "nieten en tieten"...
  2. Anna:
    4 mei 2017
    Olakes Bosjes, jullie verhaal gelezen over de zoektocht in een van de grotten, die van jullie hebben we niet bezocht ik wilde perse naar de Butterfly grot en verwachte daar heel naief een heleboel spektakulaire vlinders aan te treffen!! Maar je raad t al vlgs mij hadden ze m van cement gemaakt in de vorm van n vlinder haha die chinezen!! Wel n afdaling in via n granieten glijbaan maar die mochten wij niet af omdat we te oud waren
    Had ik ook niet meer gedaan hoor
    Nou lieverds wens ik jullie nog n hele goede terug reis met heel veel mooie herinneringen in je rugzak!!
    Ate loge Anna
  3. Miranda:
    4 mei 2017
    Heerlijk jullie avonturen gelezen, terwijl de kinderen in het bos aan het voetballen zijn. Maar het lijkt wel of ik een avonturen boek aan het lezen ben en aan jullie lippen hang. Af en toe besef ik niet goed dat jullie het zijn die dit allemaal mee maken. Wat een enorm mooi kado en ervaring voor Anne dat jullie haar dit kunnen geven. Niet alleen voor Anne maar ook voor jullie.
    Genoten van jullie belevenissen en zo gaaf dat jullie het op deze manier gedeeld hebben.
    Geniet er lekker van, goede terugreis en tot snel lieverds.
    Kus
  4. Inge:
    4 mei 2017
    Haha Anna ja we hebben m ook gezien. Aan de buitenkant zag t er wwl kunstig uit. Eris nòg n andere grot met busladingen vol touristen en wanstaltige muziek. Zijn we gelukkig niet in beland.