Fietsen

29 april 2017 - Yangshuo, China

Vanochtend eindelijk ns ons eigen tempo aangehouden mmm heerlijk. T ontbijt is a la cart, genoeg keuze maar helaas geen rijst of nasi wel congee. Anne wil ondertussen wel weer n bruine boterham met kaas haha. Er zit n hollandse BNer (60+ schrijfster) ah ontbijt met consorte maar er kan nog geen goedemorgen vanaf.
Vandaag nemen we de fiets, we zijn wel weer toe aan wat actie. Er is keuze genoeg bij t hotel, Anne kiest samen met Maurice voor n tandem dat wilde ze vorige jr al op de Veluwe ;) (Chantalle). Het zijn chinese maatjes, we zitten er n beetje verkrampt op met onze lange lijven maar ach dat mag de pret niet drukken. Het landschap bestaat dan wel uit hoge bergen maar de wegen zijn vrij vlak en kronkelen mee met de rivieren. Prima te doen al is t behoorlijk warm. We werken ons eerst n weg door de drukte vd grote weg, pff het is duidelijk vakantie hier. Overal hoor je getoeter vd autos en bussen en zodra je stil staat wordt er geschreeuwd of je iets wilt eten of n attractie wil bezoeken. Bleh niet echt ons ding. Gelukkig kunnen we snel afslaan naar n rustiger fietspad. Witte vlinders vliegen met ons mee. Heerlijk om hier te zijn en te genieten vd natuur en de meters hoge bamboo langs de rivier. Overal langs de oever zie je families picknicken en hun eten op kleine brandertjes maken of stelletjes die selfies maken. Wij rijden door naar de opstapplaats van de rafts, leuk om die bedrijvigheid te zien. Een raft bestaat uit 8 dikke aan elkaargeknoopte bamboopalen met 2 metalen stoeltjes er aan vast geknutselt. De zittingen bestaan uit smalle bambooreepjes. Er is ook n stang voor n parasolletje. De man die de raft aanstuurd heeft n lange stok en duwt m vooruit. Zoiets als in Venetië met de gondels alleen hebben de bestuurders hier zwemvesten aan ;)
Het is leuk om t n beetje te bekijken.  De rafts worden ah eind vd route per 10 op oude kleine vrachtautootjes geladen en alle stoeltjes staan in n rijtje erbovenop vastgebonden. Ze maken bij terugkomst een draai en kieperen achteruit zonder te kijken de rafts zo de rivier in. Het blijft allemaal drijven maar t ziet er enorm lomp uit. Als we teruglopen naar onze fietsen gaat t maar nèt goed: n volle vrachtauto draait, de stoeltjes raken los en zwiepen rakelings langs Annes hoofd...Arggg de wereld lijkt even stil te staan. Inge gilt kijk uit, Maurice grijpt haar arm...Met de schrik komen we vrij..oefff!

Een stukje vd weg af vinden we n gezellig restaurantje dat net gestart is. Ze lopen nog wat onwennig rond met t servies en geven elkaar instructies. Het lukt wederom weer om wat lekkers te kiezen al is t met handen voeten. Ondanks dat er nog meer families neerstrijken is het er heerlijk rustig. Zo even bijkomen hoor.

De middag gebruiken we om heerlijk te zwemmen en te hangen het is echt te heet om wat anders te doen. Al snel heeft Anne Nederlandse vrienden gevonden: n broer en zusje die in Shanghai wonen. Ze kunnen t samen prima vinden en zelfs na t eten willen ze weer verderspelen.