Dag 3

23 april 2017 - Guixi, China

Vanmorgen starten we in de buurt van t weeshuis met flyeren en spreken veel omas die afgelopen jaren voor de babys hebben gezorgd. Pleegmoeders dus maar ze kunnen ons helaas niets nieuws vertellen.
Het is rustige kleine wijk waar het contrast tussen arm en rijk heel duidelijk te zien is.
Bij veel huizen hangt de was buiten terwijl op korte afstand de uitstoot van maaf liefst 3 dikke rookpluimen vd energiecentrales te zien zijn.
Het is niet gezond om hier te wonen.

Ook gaan we langs n aantal kliniekjes in de buurt waar we de flyers mogen ophangen. Het is er erg klein, n wachtruimte en n paar stoelen en 1 ligbed, t ziet er allemaal erg armoedig uit. De artsen en zusters zijn ook hier uiterst behulpzaam en nemen alle tijd.

Daarna gaan we langs n busstation om de flyers in de bus te mogen hangen. De chauffeurs vinden t prima en al snel staan er weer veel mensen om ons heen, ons pakje flyers wordt al aardig leeg.
Tijd voor n warme uitgebreide late  lunch en even bijkomen, het zijn volle vermoeiende dagen zo. Deze x frietjes voor Anne en wij gaan natuurlijk weer voor chinese lekkernijen. Jammie.
Anne kan gelukkig na t eten lekker buiten op n springkussen haar energie kwijt en al gauw heeft ze vele andere kindjes om haar heen. Heerlijk even ontspanning voor Anne. Het valt niet mee om met je ouders op pad te zijn als zij de hele dag engels met de gids praten. Maar ze doet t bijzonder goed de lieverd. Knap hoor!! Ze hebben lol met elkaar en met ons, om hun engels te oefenen. Kids van 8 kunnen al wat woordjes engels al komen ze vaak niet verder dan how are you en how ald are you;)

We worden verwacht bij de eigenaar van n internetkrant. Het is zondag en hij is speciaal - met zn gezin- voor ons naar zijn (nieuwe) kantoor gekomen. We moeten netjes naast elkaar op de bank en ons verhaal doen en Weijuan vertaald het. We oefenen n x en t staat er al op. Ook buiten maken ze fotos van ons rechtoms, linksom.. Inmiddels heeft Maurice knallende koppijn en Anne is er ook wel klaar mee. We besluiten ermee te stoppen, morgen weer n nieuwe dag!

1. (O)Pa:
    26 april 2017
    jonge jonge wat een werk.... en aandacht... Fijn dat je zo'n fijne gids hebt..