22 april

22 april 2017 - Guixi, China

Dag 2 in Guixi.
Ondanks dat t n Internationaal hotel is, is t onbijt voor 95% chinees. Gelukkig houden we daarvan, al is t wennen om warme pittige brocolli en chinese kool, maiskolven, nasi, bapaobroodjes of rode aardappels als ontbijt te kiezen. Er is ook n kokkin die n vers bakje noedels met groentes naar keuze voor ons kan maken of n gewoon gebakken eitje met n geroosterd broodje. Jammie!
Vandaag is ons plan om nog meer flyers rond te delen en dat begint al bij onze taxichauffeur. Natúurlijk wil hij de flyer in zn taxi plakken (we hebben n hele rol ducktape meegenomen) hij biedt ook aan om t bericht te delen met zn collegas,  vrienden en familie op Wechat, zoiets als onze whatsapp maar dan uitgebreider. Goed idee en wat lief!
Vandaag willen we naar t politiebureau om de informatie die in t weeshuisdossier van Anne staat te controleren. (het wat en hoe houden we even voor onszelf) De man die dit dossier ooit heeft aangelegd blijkt bij n ander bureau te werken, maar er is wel n foto te zien. n Keurige rij fotos van alle agenten hangt groot uitgemeten aan éen vd muren. Het bureau oogt behoorlijk oud en versleten. We vertrekken maar weer. Op naar de andere kant vd stad.
Daar aangekomen blijkt dat de agent vrij is vandaag, jammer, dan toch maar even bellen.
Dit bureau is mogelijk nog meer versleten en bevindt zich in t oude gedeelte van Guixi waar t erg leuk is om rond te lopen. Overal zijn superkleine winkeltjes; zzp-ers; n winkel vol schaartjes of schroefjes of tinnen gieters,  vuurwerk, grafstenen, vaandels, waaiers, noem t maar op! Hoe meer we weer bij t drukke centrum komen hoe luxer en groter (en duurder) de winkels worden. Ook staan er voor de einkeltjes karren met kleine wokplaten, fruit op prikkers of noudlesoep.
Overal worden we bekeken en ook hier delen we vele flyers uit en blijft Weijuan ons verhaal vertellen en geduldig alle vragen beantwoorden. Veel chinezen willen wederom met ons- lange buitenlanders, vooral die ene met 'yellow hair" op de foto en weer worden we op Wechat verspreid. Goedzo!
Onderweg kopen we wat kleurboeken, stiften, leren-lezenboekjes, n bal en n hoop luiers om straks nog even bij t weeshuis af te geven.

We besluiten om naar t park te gaan om daar ook te flyeren. Het is er erg druk, het is weekend en erg lawaaierig. Overal waar je kijkt zie je dansende mensen, kinderen met spelletjes, kraampjes met speelgoed en lekkers. Wij vallen hier ontzettend op en al snel ziet t zwart vd mensen om ons heen en worden ze ook erg opdringerig. Anne krijgt n fiets tegen haar been en de flyers worden uit onze handen gerukt. Arggg wegwezen!! Dit is niet leuk meer.
Enigszins onthutst zoeken we snel naar n rustiger plekje. Pff.
We belanden in n thee/ijssalon waar ze ook heerlijke gebakjes hebben, het ziet er n beetje Engels uit. Hier worden ook ontzettend mooie bruids- en verjaardagstaarten gemaakt, leuk om te zien. De aardige eigenaressen hadden al over ons gehoord via Wechat en willen ons heel graag helpen.
We hadden bedacht om de media te gaan gebruiken en de dames zoeken samen met  onze gids naar iemand van de lokale krant die interesse heeft in ons verhaal en dit lukt! Morgen mogen we langskomen voor n intervieuw! Spannend!!
Het is n internetkrant zoiets als Nu.nl maar dan regionaal. Prima prima. Eind vd middag vinden we t meer dan genoeg, we hebben teveel gedaan en ploffen doodmoe op de banken van n chique restaurant waar we wederom genieten van de heerlijke vis en vleesgerechten en maken we vast n plan voor de volgende dag.

1. (O)Pa:
    25 april 2017
    Weer een mooi verhaal.... En wat een moeite allemaal.... Ook fijn dat mensen zo geïnteresseerd zijn... Maar ook in China heb je soms "vervelende" mensen net zoals in Nederland. Goed dat je een rustig en mooi plekje konden vinden.
    Als ik het zo lees lijkt het mij toch een leuke plaats...